632
3 دقیقه

فصل اول – آیا فروش تلفنی همچنان زنده است؟

تاریخچه تله مارکتینگ

تله  مارکتینگ ، از  سال 1975 شروع شد و شرکت DialAmerica Marketing  به منظور پیش برد این نوع بازاریابی تاسیس شد. این روش بازاریابی بسیار موفقیت آمیز بود و در اواسط دهه 70 میلادی که شرکت های بزرگ مانند بلو چیپ نیز از آن استفاده کردند.

این روند موفق تله مارکتینگ تنها تا دهه 1990 میلادی پایدار بود و پس از آن  ، شکایت ها و نارضایتی ها از تله مارکتینگ آنقدر زیاد شد که در سال 1991 ، سازمانی تحت عنوان محافظت از مصرف کنندگان تلفنی قوانینی جدی برای بازاریابی تلفنی وضع کرد. بعضی از این قوانین شامل این بود که شرکت های بازاریابی حق ندارند در ساعات مشخصی از روز با افراد تماس بگیرند و یا اینکه بازاریابان باید حتما نام شرکتی که از طرف آن تماس میگیرد را بیان کنند ،همچنین محدودیتی برای بازاریابی از طریق فکس اعمال شد و دیگر امکان ارسال فکس های تبلیغاتی ناخواسته وجود نداشت. این قوانین بازاریابی تلفنی را قانون مند کرد و باعث شد که این بازاریابی ها دیگر اذیت کننده و آزار دهنده برای مردم نباشد.

بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ چیست؟

بازاریابی مستقیم کالا ها یا خدمات به مشتریان از طریق تماس تلفنی را تله مارکتینگ می گویند.

 حال می خواهیم به این موضوع بپردازیم که با پیشرفت شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ،فیسبوک ، تلگرام و کمپین های فروش اینترنتی ، تله مارکتینگ و یا فروش تلفنی همچنان زنده است و می تواند مشتری برای ما جذب کند یا نه؟

باید بگوییم: بله!! تله مارکتینگ با وجود وبسایت ها و شبکه های اجتماعی همچنان زنده است و کسب و کارهای زیادی از تله مارکتینگ و کمپین های تلفنی استفاده می کنند.

تله مارکتینگ هنوز هم سریعترین راه ارتباط با مشتریان بالقوه است. اما چگونه می توانیم از این ابزار برای کسب و کار خود به بهترین نحو استفاده کنیم؟ با استخدام بازاریاب های تلفنی مناسب ، برون سپاری کمپین ها به شرکت هایی که کمپین های تلفنی و یا تماس های تلفنی خودکار (robocalls) ، تله مارکتینگ را می توان انجام داد و یا کمپین های فروش تلفنی را راه اندازی کرد.

این نوع بازاریابی و یا شیوه فروش ، همچنان از ابزارهای مهم کسب و کار ها برای ارائه خدمات یا محصولاتشان و یا حتی جذب و حفظ مشتریان است. تله مارکتینگ خصوصا برای کسب و کار ها و شرکت های کوچک بسیار مفید است .

چگونه می شود که بازخورد و نتیجه یک کمپین فروش تلفنی را بیشتر کرد و بتوانیم با فروش تلفنی ، مشتریان بیشتری جذب کنیم و یا نرخ فروشمان را افزایش دهیم؟ با استفاده از یک متن خوب و انتخاب یک بازاریاب تلفنی کاردرست.

بازاریابی تلفنی همچنان زنده است و تا زمانی برای شما موثر است که شخص درستی را برای بازاریابی تلفنی در اختیار بگیرید چون که بازاریاب تلفنی شرکت و کسب و کار شما را به مشتریان معرفی میکند و باید به طوری باشد که افراد شنونده از بازاریاب حس خوبی بگیرند و بازاریاب بتواند با لحن خودش و بدون اینکه مشتری حس کند وقتش دارد از دست میرود ، تصور خوبی را از خدمات یا محصولات شما به مشتری بدهد.

در ادامه یکی از مفاهیم تله مارکتینگ راتعریف میکنیم:

تماس سرد

هنگامی که بازاریاب تلفنی با لیستی از افرادی که تا بحال هیچ تعاملی با شرکت نداشته اند تماس برقرار میکنند، را اصطلاحا تماس سرد میگوییم. تماس سرد کابوسی برای بازاریابان تلفنی است که تازه کار هستند. عموما بازاریابان تلفنی می توانند لیست این افراد را از شرکت های مخابراتی به دست آورند. با بررسی هایی که توسط کارشناسان انجام شده است، تماس سرد همچنان رونق دارد اما امروزه استراتژی ها تغییر کرده چون که مشتریان نحوه خرید خود را تغییر داده اند و صبرشان نسبت به گذشته کمتر شده پس، از مدت زمان تماس که شاید خیلی کوتاه باشد باید به خوبی  استفاده کرد.

چگونه می شود با تماس سرد ، مشتریان را متقاعد کرد؟

ناگفته نماند که امروزه خریداران مجموعه بسیار متفاوتی از ابزارها را در مقایسه با 10 یا 20 سال پیش در اختیار دارند. حجم عظیمی از اطلاعات آنلاین و در شبکه های اجتماعی وجود دارد که آنها می توانند برای تصمیم گیری برای خرید از این اطلاعات استفاده کنند. این موضوع را با یک مثال برای شما شرح میدهیم.

به آخرین باری که محصولی را خریداری کردید فکر کنید. احتمالاً با جستجوی گوگل شروع کرده اید که در آن صفحه اول نتایج را ترک نکرده اید، و شروع به دریافت احساسی نسبت به آنچه در آنجا وجود دارد کرده اید. ممکن است چند سایت را بررسی کرده باشید تا ببینید افراد دیگر چه می گویند و ببینید که فروشندگان برتر بازار چه کسانی هستند.

هنگامی که سه یا چهار مورد برتر خود را انتخاب کردید، احتمالاً به وب سایت آنها رفته اید و شروع به بررسی محتوا و مشخصات آنها کردید. در این هنگام تلفن شما از طرف شماره ای ناشناس زنگ میخورد یا یک پیام صوتی از شماره ای ناشناس دریافت می کنید. ممکن است شما در این سایت ها فرمی را پر کرده باشید و آن شرکت خدمات دهنده با شما تماس میگیرد یا یک پیام صوتی میفرستد تا بتواند با شما ارتباطی برقرار کند.

امروزه در این بازار رقابتی ، شرکت ها و کسب و کار ها سعی میکنند سریعتر از رقبایشان عمل کنند و بتوانند شما را به عنوان مشتری جذب کنند و با ارتباط گرفتن با شما یا مابقی خریداران سعی میکنند مشکل شما را حل کنند و یا به شما در خرید محصول مورد نظرتان مشاوره بدهند.

شما برای کسب و کارتان باید سعی کنید یک بانک اطلاعاتی از مشتریان احتمالیتان را بدست بیاورید و به بازاریابان تلفنی بسپارید تا به مشتریان ثابت و همیشگی شما تبدیل شوند.

نتیجه‌گیری:

تله مارکتینگ هم‌چنان جز برترین و بهترین روش های جذب مشتری است، به طور مثال شما نمیتوانید بنشینید تا یک بانک بزرگ با شما تماس بگیرد و از شما درخواست خرید نرم افزار را کند ، شما باید پیش قدم شوید و با آنها ارتباط برقرار کنید و بهترین ابزار برای شما تماس تلفنی است تا بتوانید قانع کنید مشتریانتان را.

اگر در زمینه تله مارکتینگ ، نیاز به آموزش یا راهنمایی دارید ، میتوانید از راهنمایی های مشاوران آکادمی ما استفاده کنید.